Przejdź do treści
Jak napisać e-booka
Strona główna » 7 wskazówek, jak napisać e-book, który skradnie serca

7 wskazówek, jak napisać e-book, który skradnie serca

    Jeśli możesz pochwalić się wiedzą ekspercką z jakiejś dziedziny, to najwyższy czas zacząć się nią dzielić. E-book to idealny produkt na start. Żeby go stworzyć, nie potrzebujesz specjalistycznego sprzętu ani dużych nakładów finansowych. Może otworzyć Ci drogę do zarabiania online. Jak sprawić, by czytelnicy sami chcieli polecać go innym? 

    Określ swój cel i grupę docelową

    Zastanów się, jaki problem chcesz rozwiązać swoim e-bookiem lub jaką wiedzę chcesz przekazać. Co chcesz osiągnąć? Dokładnie określ swoją grupę docelową – kim są Twoi czytelnicy, jakie mają potrzeby i oczekiwania. 

    Dopasuj język do odbiorcy

    Pamiętaj, kim są Twoi czytelnicy – w jakim są wieku, jakim językiem posługują się na co dzień. Jeśli Twój e-book ma charakter edukacyjny i chcesz dotrzeć do osób spoza branży, unikaj żargonu. Twój tekst powinien być zrozumiały. Zaprzyjaźnij się z prostym językiem.

    Stwórz spójny i przejrzysty układ treści

    Spraw, aby z Twojego e-booka dobrze się korzystało. Dziel tekst na segmenty. Niech czytelnicy nie muszą mierzyć się ze ścianą tekstu. Użyj nagłówków i wypunktowań, aby ułatwić czytanie i orientację w treści. Stosuj wyróżnienia, takie jak pogrubienia czy ramki, aby z łatwością można było odnaleźć najważniejsze informacje.

    Wymyśl angażujący tytuł i opis

    Pierwsze wrażenie jest kluczowe! Chwytliwy tytuł i opis zachęcą potencjalnych czytelników do zakupu. Użyj słów kluczowych, po których czytelnicy mogą szukać treści w swojej niszy. Tytuł ma informować, o czym jest tekst. W opisie zwięźle przedstaw problem, który rozwiązuje e-book i korzyści płynące z jego lektury.

    Zadbaj o redakcję, korektę i skład

    Praca ze specjalistami pomoże Ci osiągnąć efekt WOW. Redakcja to nie tylko sprawdzenie błędów interpunkcyjnych czy składniowych, ale także praca nad stylem i strukturą. W połączeniu z funkcjonalnym i estetycznym układem treści sprawi, że lektura e-booka będzie czystą przyjemnością. Tekst wolny od błędów to wyraz szacunku do czytelników. Profesjonalnie przygotowany e-book buduje zaufanie do Twojej pracy, dzięki czemu w przyszłości czytelnicy chętniej kupią od Ciebie inne produkty lub usługi.

    Dodaj multimedia

    Współcześnie trudno nam utrzymać uwagę na dłużej. Jak już wspomniałam, dobrze jest dzielić tekst na segmenty. Ponadto możesz urozmaicić proces czytania Twojego e-booka, dodając do niego różnego rodzaju multimedia. Ilustracje, zdjęcia, infografiki, wykresy czy tabele nie tylko uatrakcyjnią wygląd e-booka, ale także ułatwią zrozumienie treści.

    Zaangażuj czytelników

    Kolejnym sposobem na utrzymanie uwagi czytelników jest wsparcie ich zaangażowania w lekturę. Dodaj do e-booka pytania, ćwiczenia lub zadania, które skłonią czytelników do refleksji i działania. Możesz też stworzyć specjalną skrzynkę mailową do wymiany myśli po lekturze. To także dobry sposób na pozyskanie autentycznych opinii na temat publikacji. 

    Zacznij już dziś

    Na zakończenie chcę podzielić się z Tobą prawdą starą jak świat. To uniwersalna wskazówka, bez której nie osiągniesz sukcesu w żadnej dziedzinie: żeby coś zrobić, musisz zacząć to robić. Banalne? Tak. Prawdziwe? Jeszcze jak! Nie ma innej drogi. Jeśli chcesz wydać własny e-book, musisz zacząć nad nim pracować. Mam nadzieję, że z moimi wskazówkami ta droga będzie łatwiejsza! 

    A jeśli chcesz, żebym towarzyszyła Ci w tym procesie, obserwuj moje działania w social mediach. Znajdziesz mnie na Instagramie pod imieniem i nazwiskiem: @julitapaprotna


    Autorka

    fot. Justyna Kocur-Czarny

    dr Julita Paprotna – literaturoznawczyni, copywriterka i redaktorka z wieloletnim doświadczeniem na rynku wydawniczym. Ogarniam e-booki zawodowo. Obserwuj moje działania w internecie i twórz e-booki, które kradną serca!